sunnuntai 17. kesäkuuta 2012

Night Thoughts.

En sak jag länge funderat på är, vad är kärlek? Jag har försökt förklara det här ordet för mig själv. Definiera det på något sätt. Är det något man bara känner, något omedvetet? Är det någon mening med det, kan vi påverka det? Hur kan vi ens uppleva en sådan känsla som "kärlek"? Dessutom finns det tusen olika kateogorier av kärlek; kärlek till familj, vänner, konkreta saker (mat, kläder osv..), musik, hobbyn, djur, flick,- eller pojkvänn.
 Det sägs ju att man inte kan rå för sina känslor, och där håller jag helt med. Vi kan inte välja vem vi blir förälskade i. Vem vi dras till. Ibland kan det också vara svårt att förklara orsaken vad det är i den människan som "fångar" oss. Är det hår eller ögonfärgen, personligheten, familjen, klädstilen, det att vi trivs i dennas sällskap, kroppsbyggnaden, vännerna, utseéndet? Såklart kan det vara så mycket mera, än någon av dedär några orsakerna. Men det är nog helt individuellt vad vi prioriterar och vad olika människor faller för. Men som sagt är det svårt att påverka själv. Endå måste det finnas en orsak till varför vissa männiksor dras till vissa sorters männiksor. Det måste finnas en orsak, varför vissa spenderar sina liv med varandra. Vad är det som gör den andra människan så speciell? Hur har de hittat varandra? Hur djupt förälskade är de? Bakom allting detta, måste det finnas någonting, någon mening? Det måste liksom stå skrivet någonstans. 
Ändå vill jag inte tro på ödet, eftersom jag egentligen inte gör det. Men det här är bara en så stor sak för mig, att förstå. Jag ska ge er ett exempel, min moffa studerade i England och min mommo råkade komma till samma collage för att studera. De möttes där och efter en tid flyttade de till Finland. Nu har de egna barn och barnbarn. Men hur är det möjligt att just de två fick varandra? Att de valde att spendera sina liv tillsammans? Båda hade haft tidigare relationer, men vad var det som var så speciellt med just den här, att den blev så hållbar? 
Den största pointen är väll, hur väljer vi den människa vi vill dela våra liv med? Vi vet alla sist och slutligen så lite om oss själv och ännu mindre om varandra, så hur kan man bestämma något sådant? Hur kan man veta att det verkligen är det rätta valet? Att man inte kommer ångra det? Klart man kan skilja sig, men jag är inte så mycket för skiljsmässor, och om vi nu talar om att till exempel gifta sig. En fin orsak tycker jag är att om det känns rätt i hjärtat, är det rätt. 
Detta flumm inlägg har inget med mig och Andre att göra. Har bara annors funderat på sådanthänt.. Allting rymmdes bara tyvärr inte med.. Men måste skriva av mig lite. :) (grattis om du orkka läs allt XD. bilden är på mej från italien)

Godnatt, C

3 kommenttia:

  1. Jag sku int ha kunna sagt det bättre. Mina funderingar var för ca en vecka sen åt precis samma håll.
    Fick tårar i ögonen.
    kramar ♥

    VastaaPoista
  2. Jävlit bra skrivet, once again :)

    VastaaPoista